כושר במהלך IVF

לטיפולי פוריות השפעה פיזית ומנטלית על הנשים שחווות את הטיפול. אציג כיצד ניתן להתמודד על ידי ביצוע פעילות גופנית, תוך מתן דוגמה אישית ותוכנית.

סוגי הטיפולים הקיימים : הפריה חוץ גופית (IVF) , הזרעה, תרומת ביצית, פונדקאות ועוד.
טיפולי פיריון שונים ומותאמים אישית לכול זוג/ אישה/ גבר בהתאם לצורך שהתגלה אצלו/ה. 

בכתבה הנוכחית אתמקד בהפריה חוץ גופית IVF ופעילות גופנית כמועילה לשחרר לחצים, חיזוק הגוף והרגעת המתחים הקיימים.

IVF – הפריה חוץ גופית בתנאי מעבדה
להלן שלושת השלבים העיקריים של הפריה חוץ גופית:
שלב 1 . גירוי שחלתי להגברת זקיקים - נעשה על ידי מתן הורמונים המגדילים את יצור מספר הזקיקים. בשלב זה מתבצע מעקב ע"י בדיקות אולטרסאונד (מעקב זקיקים), ובדיקת דם.
שלב 2. שאיבת הביציות -  תהליך זה מתבצע בבית החולים תחת הרדמה כללית.
שלב 3. החזרת העוברים – לאחר מיזוג הזרע והביצית, מתרחשת חלוקת תאים, ביום ה3 לאחר השאיבה מחזירים את העוברים שהתחלקו.
 
במהלך הטיפולים נגרמים שינויים הורמונאליים המאופיינים בתחושות ורגשות שונים מצבי רוח משתנים בשל ההורמונים, אכזבה מהניסיוניות הכושלים (חרדה, אי נוחות, דכאון, אכילה רגשית) נשים המטופלות 
לרוב עולות במשקל, העלייה במשקל מתרחשת מסיבה עיקרית אחת, תזונה שגויה כתוצאה מדיכאון.

פעילות גופנית, מעבר להשפעתה על מראה הגוף,  היא מעלה את מצב הרוח והביטחון העצמי, עוזרת לפירוק המתחים ושחרור הלחץ, היא עוזרת בהתרוקנות וחידוש האנרגיות החיוניות לנו לשם המשך הטיפולים והאופטימיות שלא פחות חשובה.

חשוב לציין שמומלץ לדעת היטב איך עושים את זה בצורה נכונה שתביא תועלת ולא תגרום נזק.
 
להלן אציג הנחיות לפעילות גופנית בזמן טיפול IVF
 
להלן שלושה שלבים עיקריים שלIVF  :
שלב 1 . גירוי שחלתי – מתן הורמונים
שלב 2. שאיבת הביציות – צום 12 שעות לפני השאיבה
שלב 3. החזרת העוברים – עד 72 שעות מנוחה מרגע ההחזרה

בכל התהליך עד לשאיבה יש להקפיד על שתייה מרובה תקופה זו.
 
שלב 1 . גירוי שחלתי לצמיחת ביציות
שלב זה מתחיל מרגע קבלת הווסת ועד לשלב הביוץ. בשלב זה האישה מקבלת את ההורמונים (ההורמונים מנפחים עקב ריבוי זקיקים ואגירת מים מאומצת)
המלצות :  ניתן להתאמן כרגיל עד השלב השני, השאיבה.
אילו סוגי פעילות: הליכה /ריצה ( תלוי במצב האישי והתחושה אם הבטן כבדה וכואב אז כמובן שלא), שחייה, אופניים, חדר כושר, TRX, אימוני כושר אישיים וכל פעילות שהיא.

* סרטון הדרכה מצורף
 
שלב 1.1 יום לפני שאיבת הביציות
בשלב הזה הבטן כבר מנופחת מאוד , ישנה כמות גדולה של זקיקים והרבה נוזלים.
המלצות : ביום זה ניתן לצאת להליכה לא מאומצת מדי ולתת לגוף קצת מנוחה.
 
שלב 2. שאיבת הביציות
את מגיעה אחרי צום ועוברת שאיבה בהרדמה כללית 
המלצות : מנוחה 
*שתייה מרובה לפחות 2 ליטר מים מיד לאחר השאיבה
 
 
שלב 2.1  יום יומיים לפני החזרת העוברים לרחם
במהלך ה72 שעות מפרים את הביציות שנשאבו.
הנשים שעוברות הליך זה, מתאוששות מההרדמה ומההתערבות הכירורגית שהן עברו. בשלב זה מתחילים לקבל תמיכה הורמונאלית שונה שאמורה לשפר את יכולת קליטת העבר.
המלצות : במידה ואין חולשה או בחילות מותר ורצוי לבצע  אימון קל - בינוני 
*עדיין יש צורך להקפיד על שתייה מרובה
 
שלב 3. החזרת העוברים
ביום זה מחדירים לרחם חלק מהעוברים שהופרו. יש צורך בשתיית מים מרובה לפני הטיפול, על מנת לנפח בנוזלים את שלפוחית השתן ועל ידי זה לשנות את מנח של צוואר הרחם על מנת להקל על אישה בזמן העברת העוברים לרחמה.
המלצות : מנוחה של 48-72 שעות
 
שלב 3.1 שבוע ראשון לאחר החזרת העוברים
בשבוע הראשון ובמיוחד בתחילתו (שלושת הימים הראשונים)  מתרחשת השרשת העובר לרחם. זה שבוע קריטי מבחינת הצלחת הטיפול.
 
המלצות : מנוחה בשלושה ימים הראשונים, לאחר מכן ניתן לבצע פעילות גופנית קלה, הליכה...

שלב 3.2 שבוע שני לאחר החזרת עוברים
או שהטיפול צלח או שלא אך אנחנו עדיין לא יודעים זאת. גם כאן לבצע עדיין פעילות גופנית קלה

המלצות :  פעילות גופנית בעצימות נמוכה
 
 
שלב 4 בדיקת הריון חיובית ועד סוף טרימסטר ראשון ( עובר אחד)
נתייחס לתשובה חיובית, בשעה טובה את בהריון ונכנסת לטרימסטר ראשון, המשיכי בפעילות גופנית אך וודאי כי הפעילות אינה כרוכה בתנועות פתאומיות או מסכנת נפילות / בטן וכו.....

המלצות : פעילות גופנית בעצימות בינונית

שלב 4.1 התעמלות בטרימסטר השני והשלישי ( עובר אחד)
נכנסת לטרימסטר שני ונוח מאוד מבחינת התחושות והרגשות, המשיכי בפעילות גופנית במאמץ בינוני.
טרימסטר שני עבודת חיזוק ובכניסה לשלישי מתחילים להתכונן ללידה 
 
המלצות : דגש על פעילות כוח ופחות על אירובית.
 
במידה ובדיקת הריון שלילית המשיכי בפעילות גופנית וחזקי את הגוף, התחושות הרגשות והביטחון עד הניסיון הבא.

המלצות : 
פעילות גופנית כהרגלך, מומלץ להתעמל בתדירות של 3-5 פעמים בשבוע.
ניתן לבצע כל סוג של פעילות כוח ( חדר כושר / TRX/ פילאטיס / יוגה) פחות ממליצה על אירובי אך מי שרגילה לריצה / אופניים יכולה להמשיך כהרגלה.
 
פעילות גופנית מבוקרת עשויה להועיל מאוד לנשים בתקופת טיפולי פיריון. פעילות גופנית נכונה עשויה להקל על הלחץ הנפשי, מונעת השמנת יתר ואף לגרום להרזיה.
התוצאות המיוחלות הינן: שיפור מצבן הנפשי והפיזי של המטופלות והעלאת הסיכויים להצלחת הטיפול.
 
חשוב להדגיש שפעילות גופנית בזמן טיפולי פיריון מחייבת הבנה עמוקה וניסיון קודם ולכן ההמלצה היא לאורך כול הדרך להתייעץ עם הרופא המטפל , להתאמן בהשגחה של מאמנת מנוסה ומוסמכת לפעילות גופנית לנשים בהריון ואחרי לידה . יתרה מזאת , חשוב שלמאמנת יהיה ניסיון מוכח באימון נשים שעברו את אותו תהליך.
לכל שאלה, מלאי את הטופס או התקשרי:
או התקשרי
אוריון  -  שיווק באינטרנט | בניית אתרים