אל תסתמו את הפה – האם צום תורם לירידה במשקל?

אז
זהו, שלא.

רגע לפני יום כיפור, ואם גם אתכם מדי שנה תוקפת המחשבה על ניצול היממה הזו כדי להיפטר מכמה גרמים עודפים, זה הזמן לשבור את המיתוס לגבי צום וירידה במשקל. בכדי לקצר לכם את ההמתנה לשאלה הגורלית הזו, נתחיל בשבירת המיתוס – צום לא רק שאינו מסייע לירידה במשקל, צום ממושך או לפרקים בתדירות גבוהה, עלול לגרום אפילו לעליה במשקל לטווח הרחוק. נשמע לכם הזוי? לא המצאתי את זה, ככה זה עובד:

על כל התזמורת של קלוריות, עליה במשקל, ירידה במשקל וכדומה מנצחת מערכת חילוף החומרים שלנו. מערכת חילוף החומרים דואגת שננצל היטב כל אנרגיה שנכנסת אלינו לגוף, בשילוב עם יתר מערכות הגוף אנו מצליחים לסלק ולפנות רעלים וליהנות מאנרגיה זמינה. קצב חילוף החומרים משתנה בין אדם לאדם והוא מושפע מנתונים כגון: משקל, אורח חיים, גיל ולא תאמינו אבל גם מצב רוח.  באופן טבעי, במצב של צום בו הגוף אינו מקבל את המזון הדרוש לו, מתחילה ירידה ניכרת בחילוף החומרים דבר העלול למנוע ירידה במשקל. במילים אחרות, הגוף שלנו "צועד במקום" מבלי שיש לו דלק להתבסס עליו כדי להניע את המכונה המופלאה הזו, שנקראת גוף האדם.

הגוף שלכם בסטרס

לא פעם אנחנו נכנסים למצב של יאוש, מסוגים שונים של דיאטות ואורח חיים כזה או אחר, שאינם מביאים איתם תוצאה של ירידה במשקל. במצבים כאלו, רבים פונים אל ה – Clean cut ומקצצים משמעותית בכמות הקלוריות היומית, ובכך מכניסים את הגוף שלכם למתח,"מתי שוב אקבל אוכל?". הסטרס הזה מכניס את הגוף שלנו למצב של אגירה, כיוון שהגוף אינו מקבל מזון בשעות אליו התרגל(או בכלל) הוא מתחיל ראשית להיפטר מנוזלים, לאחר מכן לפרק רקמות שריר במקום רקמות שומן במצב האידאלי של אכילה נכונה ופעילות גופנית, ובשלב האחרון הגוף פשוט מתחיל לאגור. המשמעות של אגירה מצד הגוף שלנו היא פשוטו כמשמעו – צבירה של מאגרי אנרגיה ועליה במשקל.

מה שיורד בקלות עולה בקלות

מי מכם שניסה בעבר דיאטות קיצניות מהסוג הזה, או צום ממושך כבר יודע לומר – מה שיורד בקלות עולה בקלות. אנחנו חייבים לזכור, אין פתרונות קסם ואין דיאטות בזק שאינן מזיקות לנו, ירידה מואצת במשקל היא פתח למעגל קסמים של דיאטות אקורדיאון של ירידה במשקל, עליה, שוב ירידה וחוזר חלילה. לצום מוחלט וקבוע או דיאטות צום לסירוגין(לדוגמא דיאטת שמונה השעות) יכולות להיות השלכות נוספות שיפגעו באיכות החיים כגון: נשירת שיער, חולשה, סחרחורות, ובמקרי קיצון אפילו לנזקים ארוכי טווח.  שינוי כמו כל תהליך גופני, ולכל מטרה שלא תהיה, גם שינוי באורח החיים מההיבט של תזונה, מומלץ מאוד לעשות בליווי מקצועי מוסמך, ולהימנע ממטרות לא הגיוניות ומיעדים לא ריאליים לירידה במשקל קיצוניים כגון חתונה או אפילו אחרי לידה.

צום – אז אם כן, איך עושים את זה נכון?

ראשית, לא מומלץ להתייחס לנושא הצום כאסטרטגיית ירידה במשקל, ונבדיל בין צום לבין הרעבה עצמית. לצום מומלץ להתייחס אך ורק כדרך למעין "ריסטארט" לגוף וגם אז, לא מומלץ להכניס את הגוף למצב של צום מוחלט. מה כן? צום נוזלים, ניקוי רעלים, צום מיצים וכדומה ולא ליותר ממשך זמן של 10 שעות ביממה. ההמלצה שלי היא פשוט להקדים את שעת "סגירת המטבח" בבית, להחליט שאחרי השעה 18:30 לדוגמא, אנו צורכים רק נוזלים או לכל היותר פירות וירקות. השינוי הזה יעניק תחושה טובה וקלילה יותר בבקרים ויכול לסייע לתהליך ירידה במשקל בצורה מפוקחת ומבוקרת.

 
לכל שאלה, מלאי את הטופס או התקשרי:
או התקשרי
אוריון  -  שיווק באינטרנט | בניית אתרים