Layer-14

דכאון אחרי לידה – בואו נדבר על זה

כולם מדברים על ההריון, התקופה המופלאה הזו ועל העולם המטורף הזה שצומח לך בדמות תינוק בתוך הבטן. אף אחד לא מדבר על היום שאחרי, היום הזה שכולם מצפים שתהיי זוהרת ותשמחי ותתאהבי ביצור הזה בלי שום תנאי. השנה היא 2019 והגיע הזמן לדבר על זה – דכאון אחרי לידה.

התדמית
הקושי העיקרי בדיכאון אחרי לידה (מלבד המובן מאליו) היא ההתמודדות עם התיוג, עם התדמית של המילה "דכאון". שאלות רבות מציפות אותנו לצד ההרגשה הזו: מה לי ולדיכאון? אני האדם הכי שמח בעולם, אני הרי רציתי את התינוק הזה כל כך, אז למה אני עצובה?

למה את עצובה? כי זה לא קל, ואת זה לא סיפרו לך
ברמה האישית אני חושבת "חופשת הלידה" תהיה קלה יותר אם העולם יתחיל להיות כנה יותר לגבי התקופה הזו. הטלוויזיה, הפרסומות ובערך כולם מציגים לנו לעיתים מצג שווא שגורם לנו להרגיש שאנחנו אימהות פחות טובות, שהכל אצלנו לא בסדר. המחקרים אמנם מדברים על 15% מהנשים, אבל לדיכאון פנים רבות ולא תמיד ניתן לזהות אותו ולתת לו שם ולהכליל אותו בסטטיסטיקה. כולן, אבל כולן עוברות את מה שאתן עברתן או עוברות עכשיו ושאף אחת לא תגיד לכן אחרת.
במהלך ההריון וגם לפניו למי שעברה כמוני טיפולי פוריות, הגוף שלנו עובר תהפוכות רבות. הוא משתנה לנו מול העניים, הוא מתרחב, הוא מתחיל לכאוב אבל כולם מבטיחים לנו שבסוף זה ישתלם נכון?. הלידה מביאה איתה כל כך הרבה שינויים בשגרה שלנו, אנחנו ישנות פחות, מבלות פחות וחרדות הרבה יותר. ביום שאחרי אנחנו מקבלות את "המכה" וההבנה שיש יצור קטן שהוא שלנו והוא כל כולו באחריותנו ומה עכשיו? מה אם יקרה לנו משהו? מה אם יקרה לו משהו? איך שומרים על הדבר היקר הזה מפני העולם?
החרדות מתחילות להציף, ואנחנו מרגישות קצת לבד. במהלך היום באים אנשים, חברים מהעבודה, הסבים והסבתות הנרגשים והכל שמח וטוב. כשההמולה מתפזרת חוזרים הפחדים והכל פשוט נראה בלתי אפשרי.

איך בכלל מרגיש דכאון?
כל אחת חווה את הדיכאון בדרך ובדרגה אחרת אבל ישנם כמה סימנים המשותפים לכולן. חשוב לציין שלא צריך לחוות את כל הסימנים האלו יחד כדי להגדיר מצב של דכאון. גם 2-3 מהם יכולים להעיד של דכדוך, או תחילתו של דכאון אחרי לידה.

  1. ירידה בתפקוד היומיומי ובפעולות שגרתיות בבית ומחוצה לו.
  2. חוסר חשק בטיפוח והיגיינה עצמית (את מתקלחת פחות, נשארת בפיג'מה לאורך היום וכו')
  3. עייפות מתמשכת ותשישות כללית.
  4. תחושות חרדה, אשמה, כישלון
  5. תחושות פסימיות וחשש להימצא לבד עם התינוק וחוסר תחושת מסוגלות להכיל אותו.
  6. קושי בקבלת החלטות (גם הפשוטות ביותר)

 

אבל זה אפשרי
השלב הראשון בהתמודדות עם המצב החדש הוא לדבר עליו, עדיף עם מישהי/ו שיכולים להבין אותך ואת המצב שלך ותתפלאי, גם האימהות שלנו שעברו לידה בעצמן לא תמיד זוכרות איך זה הרגיש. חשוב מאוד לתת לעצמך מקום שהוא רק שלך, זמן שהוא רק שלך. עם בת או בן הזוג שלך חוזרים מהעבודה, נסי לתת לעצמך זמן איכות, צאי להיפגש עם חברה, קבעי לך אימון כושר קבוצתי שם תוכלי גם לשפר את ההרגשה הפיזית וגם את מצב הרוח, לדבר עם חברות וליהנות מזמן שהוא רק שלך. גם אימון עם מאמנת כושר אישית נשים אחרי לידה, יכול להיות פתרון המשלב בריאות של גוף ונפש. אימון אישי הכולל תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן, הפעלת שרירים והגמשת המפרקים שהפכו נוקשים מהשיבה הממושכת, אחיזת התינוק ופעולת ההנקה.

חשוב מאוד לזכור, התינוק הזה הוא כל עולמך אבל לבריאות הגוף והנפש שלך, יש חשיבות לא פחות גדולה בלאפשר לך לגדל ילד בריא, רגוע ואהוב. בכל אחת מהפיעלויות שהזכרתי מעלה, בין אם אלו מפגשים עם חברות או אימון כושר אישי לנשים אחרי הריון – עשי אותן לבד. אם את מאכילה בבקבוק את התינוק, הפקידי את הארוחה הבאה על בן או בת הזוג. אם את מניקה, קבעי לעצמך פעילות כזו או אחרת, בתום ההנקה כדי לאפשר לעצמך חופש פיזי ונפשי מוחלט בזמן הקצוב הזה. חלק ניכר מהמורכבות בתקופה הזו, היא תחושה של חוסר שליטה על החיים שלנו וגם על הגוף שלנו. אימון כושר אחרי לידה, תורם לשניהם יחד כיוון שבמהלכו מופרשים אנדורפינים המשפרים את מצב הרוח שלנו, ומחזקים את תחושת המסוגלות והתפקוד. לצד מצב הרוח, אימון כושר אחרי לידה מאפשר לנו לקבל בחזרה את השליטה על הגוף שלנו, לעיתים בקצב קצת אחר אבל התמדה באימוני כושר אחרי לידה מוכיחה לנו שזה אפשרי בהחלט.

אם את מרגישה אבודה ולא מצליחה להתמודד עם המצב, זו לא בושה לבקש עזרה מקצועית. ישנם מצבים בחיים שכל הרגישות שלנו והמאמצים לא יכולים לעזור, וזה בסדר. במצב כזה חשוב לפנות לרופאה או אשת מקצוע שתוכל לתת מענה מקצועי, כדי שלאט לאט תוכלי לחזור לשגרה וליהנות מהתקופה הזו למרות כל הקושי. זכרי, התינוק שלך מרגיש הכל, את המתח שלך, את החרדה והחששות, ככל שנדע לסייע לפני הכל לעצמנו – כך ההורות תשתלב בצורה קלה וטובה יותר בחיים שלנו.

לכל שאלה, מלאי את הטופס ואחזור אלייך בהקדם:

    ניתן גם להתקשר: 052-3342139

    שליחת הודעת וואטסאפ אל אלינור למפל דילוג לתוכן