BlogHeader_12_A

האם קיים סיכון מוגבר לדליפות שתן בקרב מתאמנות הקרוספיט?

אוניברסיטת לומה לינדה קליפורניה, מפרסמת מחקר חדש 2019 אודות השפעת אימוני קרוספיט ובריחת שתן.

במחקר זה בוחנים תרגילים ספציפים בעצימות גבוהה ובודקים את ההשפעה על תכיפות מתן השתן.

נבדקו נשים מארבעה מכוני קרוספיט שונים וממרכז אירובי אחד להשוואה.
המשתתפים נבדקו לגבי דמוגרפיה בסיסית, רמות פעילות, חומרה ותדירות דליפת השתן במהלך תרגילי קרוספיט ואסטרטגיות מונעות כנגד דליפת שתן.
במחקר זה השתתפו 105 נשים מעולם הקרוספיט ( בממוצע בנות 36.5) ו44 משתתפות מהעולם האירובי ( בממוצע בנות 29 ). בממוצע 50 נשים מהקרוספיט דיווחו על דליפות בעוד מהעולם האירובי אף אחת לא דיווחה על דליפה במהלך הפעילות הגופנית.

משתתפות הקרוספיט שנבדקו דיווחו על בין 4-5 אימונים בשבוע, בשלוש התרגילים הבאים דווחו בריחות שתן: תרגיל הדאבל אנדר, קפיצה על חבל, קפיצה על בוקס.
משתתפות הקרוספיט חולקו ל3 קבוצות על פי דיווחי בריחת שתן (SUI): ללא בריחת שתן, בריחת שתן מתונה, בריחת שתן חמורה.
בריחת שתן מתונה עד חמורה נראתה בעיקר אצל נשים שילדו לידה וגינאלית או עם היסטוריית קודמת ולא בהכרח לפי גיל, BMI, תדירות האימונים, ולידה קיסרית.
3 התרגילים הראשונים שנבדקו גם כן חולקו ע"פ קבוצת הנשים החל מאלו שללא בריחה, בריחה מתונה, ובריחה חמורה.
מתאמנות הקרוספיט קיבלו אסטרטגיית מניעה: ריקון השלפוחית לפני הפעילות הגופנית וביצוע תרגילי קיגל במהלך האימון ולאחריו על מנת להוריד את הלחץ ולשפר ולחזק את רצפת האגן.

המסקנה אליה הגיעו היא כי קיים סיכון מוגבר למתאמנות הקרוספיט לחוות דליפת שתן אדרבה נשים בהריון או נשים שילדו לידה נרתיקית, ועל כן יש לבצע תרגילי מנע ולשלבם במהלך האימון ואחריו. תרגילי המנע מסייעים משמעותית לאלו שלא חוו דליפות שתן ולאלו שנמצאו בקבוצה המתונה.

כמו כן בחנו תרגילים ספציפים וסוגים שונים של קרוספיט וניתן לראות כי משטר האימונים הלחוץ יכול גם כן להשפיע על תקריות של בריחת שתן, תדירות האימונים ועצימותם גורמים לעליית הלחץ התוך בטני ועל כן יש לחץ גבוה על רצפת האגן.
עוד היה ניתן לראות כי נשים עם היסטוריית לידות וגינאליות נמצאות בסיכון הגבוה ביותר, לאחר מכן גיל האישה, BMI, והיסטוריית ההריון.

בסופו של יום אם נתאים את התרגיל לאישה ונבצע אדפטציות נכונות ומותאמות לאותה מתאמנת, היא תוכל ואף רצוי שתמשיך בשגרת האימונים עם טוויסטים ושינויים קלים אשר ימנעו דליפות שתן, יחזקו את רצפת האגן ומערכת השלד ויכינו אותה בצורה מיטבית ללידה וליום שאחרי.

לתשומת ליבכן, אלו הן 9 תרגילים שנבדקו במחקר זה, אדרג לכן מהתרגיל עם סיכון לSUI הגבוה ביותר ועד לנמוך.

1. דאבל אנדר
2. קפיצה על חבל
3. קפיצה על בוקס
4. ריצה
5. סקווט עם משקל
6. טרמפולינה
7. ברפיז
8. טרסטר
9. סקווט ללא משקל

ממני אליכן, ידוע כי עומס לא אופטימאלי גורם לנזק, העומס יכול לנבוע ממשקל, מהתדירות ותכיפות האימונים, ואף יכולה לנבוע מהעצימות הלא מותאמת עבורך.
בתור התחלה לימדי לעבוד נכון – קחי מאמן/ת כושר אישי/ת ומקצועי/ת לפחות לאימונים הראשונים, בהם תלמדי טכניקה נכונה וביצוע טוב פלוס! לא פחות מכך! ישנם תרגילים שיעברו שינוי , התאמה עבורך.

מאמנ/ת טוב זה אחד שיהיה קשוב לך וידע לבצע מודיפקציות שונות לכל תרגיל ותרגיל. שידע היטב את מערכת השלד והפיזיולוגיה של האישה ההרה ולכן המלצתי היא לגשת למאמנ/ת שעבר התמחות / הכשרה בנישה ספציפית זו. בנוסף אנחנו הנשים חייבות לחזק רצפת אגן טרום הריון , בהריון , לאחר לידה – במידה ויש את החשש הכי קטן לנזק בשלפוחית, רצפת אגן אל תמתיני שלא תחמירי את הקיים וגשי להיבדק אצל פיזיותרפיסתית לרצפת אגן.
אין צורך לעצור ולהפסיק בשגרת האימונים אל פשוט מאוד לבצע שינוי בתכנית- להתאים אותה אלייך.
שיהיה הריון קל ובריא ויסתיים בידיים מלאות

לכל שאלה, מלאי את הטופס ואחזור אלייך בהקדם:

    ניתן גם להתקשר: 052-3342139

    שליחת הודעת וואטסאפ אל אלינור למפל דילוג לתוכן