BlogHeader_30

פעילות גופנית לצד אנדומטריוזיס

Endometriosis היא מחלה כרונית גינקולוגית, הנגרמת כאשר תאי רירית הרחם (אנדומטריום) נודדים אל מחוץ לרחם, ומתמקמים באזורים שונים בגוף.
10%-5% מהנשים בגיל הפריון סובלות מתסמינים המיוחסים לאנדומטריוזיס.

ידוע כי פעילות גופנית בעלת יתרונות רבים בפרט לנשים הסובלות מאנדומטריוזיס , אז מדוע נשים עם אנדומטריוזיס חוששות להמשיך בשגרת הפעילות הגופנית בעת טיפולי פוריות? האם הן יודעות כי פעילות גופנית דווקא תטיב איתן?

האזורים הנפוצים ביותר בהם ניתן למצוא את רירית הרחם הם איברי הרבייה והאגן. לעיתים ניתן למצוא נגעי רירית רחם באיברים סמוכים לאברי הרבייה, כגון: שלפוחית השתן, המעיים והרקטום. ובמקרים נדירים מאוד אף במוח או בריאות.


תסמיני המחלה משתנים מאישה לאישה וכוללים כאבים בדרגות שונות כאשר השיא הוא בדרך כלל בזמני הביוץ והווסת. בנוסף לדימום מהרחם מרקמת האנדומטריום ייתכן גם דימום מחוץ לרחם. לדם המופרש מהתאים שמחוץ לרחם אין דרך להיפלט מהגוף ועלול לגרום להידבקויות בין הרקמה המדממת שאינה במקומה לבין איברים סמוכים, ציסטות ואף רקמת צלקת סביב רקמת האנדומטריום.

הכאבים האופייניים הם כאבי גב קשים לפני הווסת ובעת הווסת, כאבים עזים באגן ובבטן התחתונה שמקרינים לרגליים, וכאבים במפרקים. כמו כן יכולות להיות תופעות נוספות כגון בחילות והקאות, כאבים בזמן יחסי מין, כאבים והתכווצויות ביציאות, עצירות ו/או שלשולים המופיעים לאורך כל החודש ובעיקר בזמן הווסת. עצבנות ועייפות .
סיבוך שכיח של המחלה הוא חוסר פריון המופיע לרוב בשלבים מתקדמים של המחלה.

נגעי האנדומטריוזיס עלולים לפגוע בפריון של האישה במספר מנגנונים:

1. הנגעים מפרישים חומרי דלקת, שעלולים להיות רעילים לביצית ואולי גם לעובר שטרם השתרש ברחם.
2. סביב הנגעים באגן נוצרות לעיתים הידבקויות של רקמה צלקתית, שפוגעת בתפקוד החצוצרות ומפריעה להגעת הביצית מהשחלה לחצוצרה.
3. הציסטות שמתפתחות בשחלה וקרויות אנדומטריומות פוגעות בהתפתחות הביציות ברקמת השחלה.
4. מקרים נדירים רקמת האנדומטריוזיס חוסמת באופן ישיר את החצוצרה.

בין הטיפולים השונים נמנים טיפולים תרופתיים- הורמונליים, נוגדי דלקת, משככי כאבים, טיפולים התערבותיים כמו ניתוח לפרוסקופי להסרת הנגעים וטיפולים אלטרנטיביים שונים כמו דיקור סיני, שינוי תזונתי ופעילות גופנית!

באי-פריון מטפלים גם באמצעות הפריה חוץ גופית (IVF). טיפול זה מתגבר על הקשיים שיוצרת המחלה באמצעות עקיפת החצוצרות וביצוע ההפריה והגידול הראשוני של העוברים במעבדה. הביצית המופרית שמתפתחת במעבדה משוחררת מהסביבה ה"שלילית" שנגעי האנדומטריוזיס באגן עלולים להשרות.

פעילות גופנית לצד הטיפולים מסייעת לתפקד בצורה מיטבית, והיא חשובה ואף קריטית ביותר בגלל היתרונות הרבים:

1. מניעה את הדם- שזוהי בעיה מרכזית מאוד באזור האגן.
2. מסייעת לאיזון הורמונלי
3. מאזנת את פרופיל השומנים בדם
4. משפרת את מצב הרוח, מפחיתה מתח ומשחררת אנדורפינים אשר מסיעים להפחתת כאב.
5. משפרת תהליכי ספיגה ועיכול
6. מחזקת את מערכת החיסון וכ'ו….
המלצה שראיתי, אהבתי ואימצתי : לתעד את התחושות ועוצמת הכאב לפני אימון ואחרי כך תוכלי להבחין אילו מהפעילוית מסייעות לך להפחתה בכאב והתמודדות טובה יותר לצד האנדומטריוזיס.

חשוב מאוד למצוא את סוג הפעילות הנכון עבורך ואף מומלץ ורצוי להתייעץ עם הרופא המטפל ועם מאמנ/ת כושר מוסמכ/ת בתחום זה על סוג הפעילות המומלצת עבורך.
אימוני כושר כגון: אימון כושר אישי, אימוני כוח, אימון TRX, אימון קרוספיט, אימון בחדר כושר, אמוני סטודיו, יוגה , פילאטיס, שחייה, הליכה, מתיחות וגמישות.

רק בריאות,
אלינור למפל
מומחית בתחום הכושר לנשים
*טיפולי פוריות *הריון *לאחר לידה

למחקרים בנושא:

researchnow.flinders.edu.au

www.sciencedirect.com

www.mdpi.com

לכל שאלה, מלאי את הטופס ואחזור אליך בהקדם:

    ניתן גם להתקשר: 052-3342139

    שליחת הודעת וואטסאפ אל אלינור למפל דילוג לתוכן