BlogHeader_15

השפעת הפעילות הגופנית על מהלך ותוצאת ההריון

לאורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית יש השפעות חיוביות רבות על האם והילד במהלך ההריון ואחרי הלידה. פעילות גופנית בהריון חשובה ומשמעותית בתקופה זו מעבר להרגשה הטובה, נראה כי היא מונעת ומפחיתה סיכויים למחלות רבות כמו יתר לחץ דם בהריון או סוכרת הריונית. עם זאת, נשים רבות מראות ירידה ברמת הפעילות הגופנית במהלך ההריון בהשוואה למצבן לפני ההריון וזאת מכמה סיבות אפשריות ומגוונות:
1. החשש בעקבות מיתוסים רווחים בציבור
2. תופעות לוואי כגון עייפות, בחילות ועוד
3. בעיות רפואיות, הריון בסיכון, טיפולי פוריות, הריון מרובה עוברים

התערבויות באורח חיים (תזונה ופעילות גופנית) מובילות לסיכון נמוך יותר לפתח סוכרת הריונית (GDM)) ולעלייה מוגזמת במשקל. יתר על כן, התמדה לאחר הלידה של עלייה במשקל מתרחשת בתדירות נמוכה יותר.

כתב העת לתזונה קלינית EJCN הציג מאמר סקירה אודות מטא-אנליזה של 7278 מטופלים מ-44 מחקרים, הוכח כי התערבויות באורח החיים מפחיתות את הסיכון לרעלת הריון, יתר לחץ דם בהריון, לידה מוקדמת ומוות תוך רחמי. למרות ההשפעות החיוביות הללו, נשים רבות לא פעילות מספיק גם לפני ההריון ומפחיתות עוד יותר את פעילותן במהלך ההריון.

הירידה ברמת הפעילות הגופנית של נשים בהריון נובעת בחלקה מתופעות לוואי הקשורות להריון, כגון עייפות, בחילות או כאבי גב וכן עלייה כללית במשקל. סיבות אחרות כוללות דאגה לגבי נזק אפשרי לילד שטרם נולד וכן הפלה, לידה מוקדמת או תאונות במהלך ספורט וחוסר מידע.

שחקני מפתח כגון גניקולוגים ומיילדות לעיתים קרובות אינם עקביים בעצותיהם לגבי פעילות גופנית מה שלא ממש מסייע אלא גורע. ידוע שנשים שמרגישות מעודכנות לגבי פעילות גופנית על ידי הגניקולוג שלהן ממשיכות את הפעילות הגופנית שלהן לעתים קרובות יותר מאשר נשים בהריון שלא חשו מעודכנות.


היתרונות של התערבויות באורח חיים על אם וילד בהקשר של פיתוח משקל ו-GDM
עלייה מוגזמת במשקל
Muktabhant et al ביצע סקירה של 65 מחקרים אקראיים מבוקרים (RCTs) אשר נערכו כדי להעריך את ההשפעות של תזונה בריאה, פעילות גופנית או השילוב של שניהם על מניעת עלייה מוגזמת במשקל בהריון. המחברים מצאו כי כל שלוש ההתערבויות הפחיתו את הסיכון לעלייה מוגזמת במשקל הריון (GWG) ב-20% בממוצע. ליתר דיוק, נשים ששמרו על תזונה בריאה, התאמנו יותר או יישמו את שתי ההתערבויות היו בסבירות גבוהה יותר לחוות GWG נמוך בהשוואה לנשים בקבוצות ביקורת .

Muktabhant et al. הגיע למסקנה שפעילות גופנית במיוחד היא היבט חשוב לשליטה בעלייה במשקל במהלך ההריון. תוצאות אלו אושרו במחקר של Haakstad ו-Bo שכלל 105 נשים שלא היו פעילות לפני תחילת המחקר. הם הראו שנשים הרות שלקחו חלק באופן קבוע בתוכנית האימונים המפוקחת (פעמיים בשבוע למשך 60 דקות כל אחת) במשך 12 שבועות עלו במשקל מוגזם בתדירות נמוכה משמעותית והפחיתו במשקל הרבה יותר מהר לאחר הלידה בהשוואה לביקורות.

סכרת הריון GDM
פעילות גופנית סדירה מובילה להפחתה בריכוז הגלוקוז בדם הן בצום והן במצב שלאחר הארוחה. נשים בהריון הזקוקות לאינסולין לא תמיד יכולות למנוע את השימוש באינסולין באמצעות פעילות גופנית; עם זאת, סקירה שיטתית של Davenport et al. הראה שניתן להפחית את מינון האינסולין הנדרש. לעומת זאת, לא נמצאה שכיחות גבוהה יותר של היפוגליקמיה אפשרית.
ניתן להראות ארבעה מרכיבי ליבה למניעה מוצלחת של GDM: מיקוד לאוכלוסיה בסיכון גבוה:
1. התחלה מוקדמת של ההתערבות
2. עוצמת הפעילות הגופנית
3. תדירות הנכונות של פעילות גופנית
4 . וניהול GWG.

. Guo et הגיע למסקנה שהתערבויות הן היעילות ביותר באוכלוסיות בעלות שכיחות גבוהה ולא בנשים בודדות הסובלות מעודף משקל או השמנת יתר. יתר על כן, פעילות גופנית בעצימות מתונה במשך 50-60 דקות פעמיים בשבוע עשויה להוביל להפחתה של ~24% ב-GDM. בשילוב עם תזונה מספר מחקרים מצאו השפעות חיוביות על השכיחות או הסיכון של GDM.

ממני אליכן מספר המלצות:
1. את מתכננת הריון? מעולה איזה כיף אמליץ לך לא לחכות לרגע בו את מבשרת על הריון אלא התחילי כבר עכשיו להיות פעילה גופנית. כל סוג של פעילות הוא מבורך אך יחד עם זאת אחדד קצת יותר את הנושא. אימוני כוח לחיזוק שריר ליבה, יציבה ושלד בנוסף אימוני סבולת היכולים להיות הליכה, אופניים, שחייה.
2. על פי איגוד הבריאות העולמי ההמלצה הינה ביצוע פעילות גופנית של 150 דקות בשבוע, כלומר 3 אימונים בשבוע או 5 אימונים של 30 דקות. 3-5 אימונים בשבוע.
3. עוצמת הפעילות הגופנית המומלצת טרום הריון הינה 80%-90% מהדופק המירבי
4. מי שלא התאמנה טרום הריון, מומלץ שבהריון היא תעבוד על 60%-70% מהדופק המירבי
5. אורח חיים בריא, המשלב פעילות גופנית ותזונה, חיוני במניעת עלייה מוגזמת במשקל והטיפול בו.
6. לפני שאת יוצאת לדרך, היוועצי עם מאמנ/ת כושר בתחום לגבי התכנית הנכונה והמתאימה לך ביותר ועם הרופא המטפל שלך לגבי מצבך הבריאותי.

בהצלחה
אלינור

 

לכל שאלה, מלאי את הטופס ואחזור אליך בהקדם:

    ניתן גם להתקשר: 052-3342139

    שליחת הודעת וואטסאפ אל אלינור למפל דילוג לתוכן