אמבטיית קרח
אמבטיית קרח

אמבטיות קרח בהריון : טרנד חדש או סכנה נסתרת?

בשנים האחרונות טרנד חדשני למדי צובר תאוצה גם בקרב נשים בהריון: אמבטיות קרח. אמבטיית קרח הוא טיפול פופולרי בקרב ספורטאים וחובבנים במטרה להקל על כאבי שרירים, לתרגל נשימות ולהאיץ את ההתאוששות לאחר אימון.
לאחרונה נחשפתי לסרטונים רבים ברשתות החברתיות המציגים נשים הרות טובלות באמבטיות מלאות בקרח, תוך הבטחה להקלה על כאבים, נפיחויות ואף שיפור איכות השינה. טרנד חדש או סכנה נסתרת?

אז הלכתי אל האיש שהביא לנו את טרנד אמבטיות הקרח, וים הוף.
וים הוף הוא הרפתקן ופעלולן הולנדי אשר נודע בכינוי "איש הקרח" בשל יכולתו לעמוד בפני קור עז. הוף מייחס את הישגיו לטכניקת הנשימה שפיתח המבוססת על מדיטציה טיבטית. שיטתו, הידועה בשם "שיטת וים הוף" (WHM), בנויה משלושה עקרונות מרכזיים: תרגולי נשימה, חשיפה לקור ומיקוד מחשבתי.

מה עומד מאחורי הטרנד?

הכל החל כשנחשפתי באופן אקראי לסרטון של אישה בהריון טובלת באמבטיית קרח, סרטון שגרם לי לתחושת אי נוחות ועורר בי שאלות ותהיות רבות. האם אמבטיית קרח מזיקה או לא מזיקה? האם אמבטיית קרח בטוחה במהלך ההריון? האם היא מיטיבה לאם ולעובר? לא מצאתי תשובה חד משמעית לכל אלה.

בהיעדר ידע נרחב בתחום אמבטיות הקרח, פניתי למגוון מקורות מומחים. התחלתי מצפייה בסרטונים בנושא, ולאחר מכן הרחבתי את החיפוש שלי. שוחחתי עם רופאים בכירים, רופאי ספורט, אורתופדים, גניקולוגים ופיזיותרפיסטים מהארץ ומחו"ל.

למרות המאמצים בחיפוש אחר מחקרים אקדמיים העוסקים בבטיחות, ביעילות ובהשפעות הפוטנציאליות של אמבטיות קרח על נשים בהריון, למרבה הצער לא מצאתי ספרות מדעית חד משמעית בנושא זה. כתוצאה מכך, הבסיס למאמר זה נשען על תובנותיהם של מומחים בתחום וכן על ממצאים ממחקרים רלוונטיים בהקשרים רחבים יותר העוסקים בטמפרטורות קרות אך לא קיצוניות ובוודאי לא באוכלוסייה ייחודית של נשים בהריון.
אמבטיית קרח מעלה שאלות חשובות בנוגע לתרומתה ובטיחותה, אדרבא במהלך ההריון.
ייתכן שישנן נשים שרואות בטבילה זו דרך להקל על תסמיני הריון, כמו כאבי גב או בצקות. עם זאת, חסר מחקר מדעי מספק התומך בטענות אלו, ואף קיימות עדויות המצביעות על סכנות אפשריות, כגון:

  • פגיעה בזרימת הדם לעובר: טמפרטורות קרות עלולות להוביל לצמצום כלי הדם, מה שעלול להפחית את זרימת הדם החמצוני אל העובר.
  • הפרעה להתפתחות העובר: חשיפה ממושכת לקור עשויה להשפיע לרעה על התפתחות מערכות שונות אצל העובר.
  • סיכון מוגבר לסיבוכים: נשים בהריון נמצאות בסיכון מוגבר לסיבוכים שונים, כגון רעלת הריון או לידה מוקדמת. טבילה באמבטיית קרח עלולה להחמיר סיכונים אלו.

חשוב לזכור שכל הריון הוא שונה, ומה שמתאים לאישה אחת עלול להיות מסוכן עבור אישה אחרת. ייתכן שיהיה מועיל להציג נקודות מבט שונות בנוגע לסרטון ולנושאים שהוא מעלה. זה יעזור לקוראים לקבל תמונה רחבה יותר של הדיון הציבורי בנושא.

מכל המידע שנאסף והצטבר על ידי טמפרטורה קיצונית היא לא אידאלית לאוכלוסיה רגילה ובוודאי שלא לאוכלוסייה רגישה של נשים בהריון.

חשוב לומר שעדיין לא יודעים היום כמה השילייה הינה חוצץ בין האם לעובר, ובטמפרטורת קיצון אנחנו לא יודעים את ההשפעה כיוון שאנחנו לא יודעים להעריך את השפעת עליית חום גוף בריצה לעומת הורדת חום גוף בטמפרטורה. עוד חשוב להדגיש כי בריצה יש שלב אדפטיבי של עלייה בחום גוף (חום הגוף לא עולה ישירות מאפס למאה) מה שבאמבטיית קרח כן קורה.

בפנייתי ל Begum Aydogan Mathyk, MD מאוניברסיטת פלורידה נאמר לי במפורשות להימנע מחום קיצוני (סאונה/ג'קוזי) וטמפרטורות קרות במהלך ההריון. בהריון, זרימת הדם ברחם עולה ככל שההריון מתקדם. והשינויים באספקת הדם עקב התכווצות והרחבת כלי הדם עלולים להוות בעיה באספקת הדם לעובר.

תוך כדי כתיבת הכתבה המשכתי לקרוא, לחקור ולצפות בסרטונים נוספים של אותה אישה בהם היא מתעדת את עצמה מתחילת ההריון ועד סופו כאשר רואים אותה טובלת באמבטיית קרח יחד עם בתה הקטנה. אותה הריונית מתכוננת ללידה קיסרית ואני שואלת את עצמי: מה אני מפספסת, אם בכלל? האם יש משהו מאחוריי הטרנד הזה?

במסגרת חיפושי המידע מצאתי בחורה ישראלית שביצעה את טרנד אמבטיית הקרח לפני ההריון וגם במהלכו, ביאנקה. שוחחנו וביקשתי לראיין אותה עבור הכתבה. ביאנקה היא איטלקיה שחיה בארץ ומאמינה באמבטיית הקרח כאמצעי להתאוששות שרירים לאחר אימון מעבר לצד המנטלי של הדבר. היא משתפת שבמהלך ההריון היא הפחיתה את זמן השהייה באמבטיה ונשארה שם כ 30 שניות, בנוסף היא נכנסה רק מחודש 4 ועשתה זאת אחת לחודש.

באתר של וים הוף (האיש שהביא לנו את טרנד אמבטיות הקרח) אין המלצה לנשים בהריון אלא ההיפך הוא הנכון: שיטה זו אינה מתאימה לנשים בהריון או לאנשים הסובלים מבעיות בריאותיות, כגון בעיות לב וכלי דם, או מצבים רפואיים אחרים (חמורים), ואלה צריכים להתייעץ תמיד עם רופא לפני תחילת תרגול השיטה.

  • הלם קור: טבילה פתאומית במים קרים עלולה לגרום לתגובת הלם, המלווה בעלייה בקצב הלב, לחץ דם וקשיי נשימה.
  • היפותרמיה: ירידה חדה בטמפרטורת הגוף, העלולה להוביל לרעד, בלבול, אובדן קואורדינציה ואף למוות.
  • פגיעה בעובר: מחקרים מצביעים על קשר אפשרי בין טבילה במים קרים לבין פגיעות בעובר, כגון מומים מולדים ועיכובים התפתחותיים.

ונשאלת השאלה, מה לגבי נשים לאחר לידה?

גם לנשים לאחר לידה מומלץ להימנע מאמבטיות קרח ללא התייעצות רפואית. לאחר הלידה גוף האישה עדיין חלש והיא רגישה יותר לזיהומים וסיבוכים.
חשוב לציין שלא מצאתי מחקרים מדעיים המוכיחים את היתרונות של אמבטיות קרח ובפרט עבור נשים בהריון או לאחר לידה.

מהן החלופות הבטוחות?

לנשים המעוניינות לעבוד על נשימות ומדיטציה ולספורטאיות שמחפשות התאוששות לאחר אימון או טיפול בדלקות, בצקות, קיימות דרכים רבות אחרות ובטוחות יותר בתקופת ההריון ולאחר הלידה.

זכרו, הריון הוא תקופה רגישה הדורשת תשומת לב מיוחדת. בריאותכם ובריאות תינוקכם היא החשובה ביותר. ייתכן שטבילות קצרות במים קרירים (לא קרח) לאוכלוסייה רגילה עשויות להקל על תסמינים מסוימים, אך טבילות קרח קיצוניות עלולות להוות סכנה, גם לאוכלוסייה הכללית.

לסיכום,
טרנד אמבטיות הקרח בקרב נשים בהריון ולאחר לידה טומן בחובו חששות וסיכונים ולא נמצאו מחקרים בתחום שאומרים אחרת. על כן מי שלא עשתה זאת קודם לכן בטח שלא כדאי שתעשה זאת עכשיו כשהיא בהריון.

כמו כן חשוב שבטרנדים ובסרטונים הללו תהיה אזהרה או המלצה רפואית,שכן מדובר באוכלוסייה רגישה ולפני ביצוע כל פעולה שעשויה להשפיע על הבריאות, אדרבא בהריון מומלץ תמיד להתייעץ עם איש מקצוע רפואי ומוסמך ואף להזהיר כדי לא לקחת אחריות.

חשוב לציין:

  1. מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי.
  2. יש להתייעץ עם רופא לפני ביצוע כל שינוי באורח החיים, ובמיוחד במהלך הריון ולאחר לידה.
  3. לא כל מה שרואים ברשתות החברתיות מומלץ לנסות.
  4. אין קיצורי דרך לבריאות.
  5. מומלץ להתייעץ תמיד עם גורם רפואי מוסמך לפני נקיטת צעדים כלשהם.

ברצוני לומר תודה ענקית לחבריי ומכריי שסייעו לי בכתבת מאמר זה.
ד"ר מתן פרידמן ( רופא ספורט וגניקולוג),ד"ר שי ברנס (אורטופד), Begum Aydogan Mathyk, MD מאוניברסיטת פלורידה, ביאנקה ( מאמנת כושר שביצעה אמבטיית קרח לפני ובזמן ההריון)

אמבטיית קרח

לכל שאלה, מלאי את הטופס ואחזור אליך בהקדם:

    ניתן גם להתקשר: 052-3342139

    שליחת הודעת וואטסאפ אל אלינור למפל דילוג לתוכן